2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

måndag 2 juni 2014

THE RULES - EN ÖVERSIKT

Översiktstillägget är ett måste, det går ju helt enkelt inte att redogöra för samtliga 95 med tillhörande kommentarer utan att hålla på i tre månader*. Plus att jag bara blivit delgiven ett dussin eller så.

Vid ett event under den gångna helgen har jag och ett antal kollegor fått oss en duvning i inte bara en vända cykling utan även en rejäl dos cykelvett. Sån vett och etikett som människor med proffsgrejer håller på med. Livsviktiga regler. Vår ciceron Kalle, tillika vår egen MAMIL**, går igenom grunderna:

1. Man får under inga omständigheter ha på sig cykelhjälmen när man är utanför en radie om 70 cm från cykeln. Självklart bryter vissa delar av gruppen mot proffscyklingens kanske viktigaste regel vid första bästa stopp. Det går inte ouppmärksammat förbi kan jag säga. Inom 70 cm, hjälm på, utom 70 cm, hjälm av. Så svårt är det faktiskt inte. Eller har du kanske sett Mats Sundin eller Foppa gå på ICA och handla iförda CCM-krukor? Nej, just det.

2. Skäggcyklister göre sig icke något besvär. Har du sett en tourvinnare i helskägg kanske? Nej. Men tydligen har skägget inte så stor betydelse för vindmotståndet som man kan tro, vilket syns i det här klippet. I övrigt är det inte helt klarlagt vilka övriga fördelar/nackdelar ett skägg i samband med proffscykling har.

3. Tajt cykeltröja anbefalles. Med mycket reklam, ju mer desto bättre. Övriga är att betrakta som amatörer i sammanhanget (vilket ju rimmar väldigt bra med hela konceptet med proffs kontra amatörer).

4. Den cykel varpå professionell (med professionell menas i detta fall även utövare som drömt om att vara cykelproffs, sett Tour de France på tv eller kan namnge minst fem vinnare av girot i Italien) cykelsport utövas ska vara dyrare än den bil man dagligdags far fram i. Eller åtminstone den bil som används vid transport av cykeln ifråga. En cykel som är billigare än bilen är ingen cykel helt enkelt.

5. Att avbilda en cykel, oavsett syfte, är inget skoj på lattjo. Ställer du pedalerna i fel vinkel avslöjas omgående att här har en riktig pajas stått bakom kameran. Putsa upp, ställ in pedaler och välj omgivning med omsorg. Knäpp kort.

6. Raka benen. Tydligen ska det ha någon slags inverkan på vindmotståndet. Själv tror jag det mer har med risken att fastna med benbehåringen i tredje kugghjulet.

7. Skalmarna på solbrillorna (som också ska vara av ett visst snitt, håll inte på och experimentera) ska sitta utanpå hjälmremmarna. Helt obegripligt egentligen eftersom man måste ta av glajorna innan hjälmen åker av. Ponera att det är ljust ute och man vill ha solglasögonen på sig men måste gå mer än 70 cm från cykeln. Hur går det ihop? Eventuellt finns det någon 30-centimetersregel för brillor som inte kommit till min kännedom.

8. Man kan inte göra vad som helst i kombination med en cykelrunda men det är fullkomligt accepterat, ja närmast obligatoriskt, att stanna för en kopp kaffe. Med kaffe menas i det här specifika fallet espresso eller macchiato. Aber natürlich. Vem skulle få för sig att sippa på en cappucino efter att ha trampat tio mil liksom? En idiot möjligen.

9. Nummerlapp har man bara när det är tävling. Vad är det för jävla regler som måste stipulera något dylikt? De som använder nummerlapp utanför tävling oavsett sport är förmodligen samma personer som först cyklar och sedan dricker capuccino i direkt anslutning till träningen. Eller har du sett Mats Sundin gå på ICA med nummerlapp kanske?

10. Innan vi åker iväg får vi lära oss ett helt gäng med signaler som bland annat betyder fara på vägen, stanna, högersväng på g samt chicken wings-tecknet när man är trött och vill att nån bakom vill gå upp och leka vindbrytare. Givetvis helt omöjligt att hålla reda på alla tecken och efter ett tag ger jag upp de mer avancerade tecknen då det troligen är mildare att vara med i en masskrock än att försöka teckna något av ovanstående och som en direkt effekt därav köra rakt in i en lyktstolpe och få ljuset släckt för evigt.

Bästa möjliga grundförutsättning för att lyckas med ovanstående punkter är förstås att ha en riktigt rackig kärra så man slipper köpa en hoj för sexsiffrigt belopp. I övrigt är en viss koordinationsförmåga, en förkärlek för espresso, en osund fäbless för att raka bort kroppsbehåring, naturlig fallenhet för hjälmkultur samt med en kropp byggd för tajt cykeltröja i lycra att föredra för att underlätta utövandet samt bli tagen för det sköna cykelproffs man är (definition cykelproffs, se punkt 4). Plus är det ett plus om man inte är en idiot. Obviously. Lycka till med att bli en cykelfantom, men håll för bövelen koll på reglerna.

* Vill du ändå ta del av samtliga 95 av The Rules, kolla här.
** Middle Aged Men In Lycra

Inga kommentarer: