2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 24 maj 2012


HUR SKOR NI ER EGENTLIGEN?

Det tycks ha gått troll i skovalet för fler än en människa i min närmaste omgivning. Jag må inte vara någon bärare av eleganta pjucks myself, men jag vill ändå påstå att jag kan döma ut ett par skor när jag ser dem. Det är inte helt ovanligt att foppatofflor, loafers med tofs och snowjoggers får sig en känga när det kommer till att visa rött kort till fotdon och jag får väl helt enkelt sälla mig till kritikerna när jag utsätts för såna här prylar:


Min kompis Fredrik outade igår på Twitter sin fäbless för såna här hockeylegendstofflor. Jag kontrade i chock att han kunde väcka mig i september. Han lyssnade inte på min förmaning utan skakade liv i mig så till den milda grad att vi ska äta lunch imorgon. Jag hoppas och tror att hans löfte om att crocsen inte lämnar hans hemby är dagsens sanning.

Om jag var chockad över bildbevisen från gårdagen var det ingenting mot morgonens omtumlande upplevelse. Hand upp alla som går i barfotaskor. Bara själva ordet är ju helt jävla omöjligt. Barfotaskor? Vad är det frågan om? Vad är nästa grej? Barhuvudsmössa till vintern? Så här ser barfotaskor ut i vilket fall som helst:

Vibram fivefingers kso

De här läskiga "skorna" ger ordet obehaglig ett helt nytt ansikte. Alla strumpor, skor och dylika fotanpassade plagg där tårna har varsin egen plats borde förstås vara klassade som kriminella. Det hade givetvis fått menlig inverkan på vår morgonträning imorse då instruktör Mats bar sina barfotaskor som om det vore den naturligaste sak i världen. Att hans fötter såg ut som om de hade utvecklat gummiklädd simhud var inte något som bekom honom. Tvärtom. Han bär inte skorna när han ska simma, utan när han ger sig ut i skogen för terränglöpning.

- Jo, jag springer i skogen med de här, sa Mats.
- Har du bara de där på dig, frågade jag.
- Nej, jag har byxor på mig också, svarade Mats.

Mats 1 Niklas 0

Men bara så ni vet. Det här är egentligen bra grejer. Du springer som en antilop (fast med två ben färre och kortare horn) utan att rulla på foten som man gör med väl uppbyggda löparskor. Naturligt. Prova att springa barfota (utan barfotaskor alltså) så fattar ni principen. Ingen hälisättning får då blir det ont i foten som belöning. Säg inget till mig om ni införskaffar dylika styggelser till skodon. Danke schön.

Men nej, för bövelen. Jag håller mig till vanliga skor ett tag till. Let My Shoes Lead Me Forward som man säger.

2 kommentarer:

Sören sa...

Johnny come lately här; läs boken "Born to Run" (alternativt det kortare utdraget i Läsmagasinet Filter).

Men foppatofflorna är en styggelse.

Nigge sa...

Skönt för mig som alltid är tvåa på bollen att få lite konkurrens. Men kan man läsa om barfotaskor?! Jösses. What next? En bok om foppatofflor?