2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

onsdag 12 september 2012

AUF DEUTSCH BITTE


För allmän info: På fredag åker ett kompisgäng som jag är kompis med (och även informell medlem i) till Düsseldorf för att avnjuta en av mina presenter för att hylla min aktningsvärda ålder. Ähum. Några saker som vi inte kommer att missa (i alla fall om jag får bestämma lite grann):

* Döner. When in Germany, don't miss Döner (substantivs första bokstav stavas med versaler på tyska om någon har missat det. Om någon har missat vad Döner är för något: Kebab.)

* Fotbollsmatch. Det sägs att vi har biljetter till Dortmund-Leverkusen på lördag eftermiddag. Jag håller på det lag som förlorar. Jag känner mig mest hemma med det liksom.

* Prata tyska i någon form. Det brukar vara jag som är mest talför i språket ifråga, men vi har utvecklat en liten parlör under ett par tidigare vistelser i landet för att underlätta för hela gruppen. Populära fraser: Schwedische Kulture!, Fräulein (för tydlighets skull refererar detta uttryck till färgglada drinkar och inget annat) samt Ein grosse! Man kommer väldigt långt med dessa versatila ord. Märk väl att vi inte har inkorporerat varken Mutzi, die Katze! eller Wahnsinn! i vokabulären då vi bedömer att de inte tillför något av gagn. Det kan vara av värde att veta att i vår grupp är det ok att inte prata grammatiskt korrekt tyska.

* Förutom Döner tar jag inte för osannolikt att någon kommer att beställa något ätbart som innehåller orden Wurst, Schnitzel eller Brot. Dryckesmässigt håller jag öl och Fräulein högt på listan.

Om två dygn ska vi vara i luften. Auf wiederhören.

Inga kommentarer: