De
är glada och de vill lära sig. Det vore trevligt om det kunde föras
till protokollet, men det kanske inte är av tillräcklig vikt. Sen
står de i led utan att knuffas. De äter som hästar tydligen. Vill
de föra oss bakom ljuset på nåt vis? Får det plats i protot i så
fall? Som om det inte vore nog så sitter de still, vill lära sig
matematik och leka lekar som är genusobundna. Får han med det här
i protokollet eller hur går det egentligen?
Om
man ska tro de som har tidigare erfarenhet av miljön (och de ska man
ju naturligtvis kunna anförtro sin tillit i frågan) så är det
ohyggligt ovanligt med manliga protokollförare på dylika
tillställningar. Således anbefalles manlig presumtiv förare av
protokoll att inkomma med frivillig anmälan. Då är det tur att det
finns kompetent folk som kan ta sig an uppgiften (kolla här bara vad
han skriver. Till skillnad från vissa andra bloggar riktar han in
sig på kvalitet istället för kvantitet. Sjukt klok snubbekompis.)
Med tanke på avkommornas till synes obekymrade inställning till
genusfrågan kan det ju tyckas lite märkligt att själva
protokollfrågan ska upp till genusdiskussion innan mötet ens har
tagit sin början. Nu kanske man som läsare tänker att det var ett
förbannat tjat om den här protokollfrågan och var är det för
möte egentligen? Måste man skriva protokoll sju gånger (senaste
oräknad) innan vi ens har fått veta vad det rör sig om? Nej, inte
nödvändigtvis men den här protokollfrågan blev väldigt central
på nåt vis. Men om vi lämnar den en stund och ägnar oss åt mötet
istället en stund.
Det
är vårt första föräldramöte som förskoleklassföräldrar.
Protokollförare väljs (vilket kanske har framgått ovan),
samrådsrepresentanter utses (både ordinarie och suppleant, vilket
är bra eftersom ordinarie glömt att han bjudit ut sin fru på lokal
vid tidpunkten för första mötet och således blir suppleanterad
per omgående) samt gås igenom vad våra barn företar sig på
dagarna. Det är upplyftande information som presenteras, se även
ingressen av detta inlägg. Det är som om förskoleklassen utgör en
enhet av sällan skådad klass (förskole, mind you). Väldigt
trevligt att höra och hjärtevärmande historier om hur vänliga de
är mot varandra. Det är de här sakerna jag plockar upp, men
eftersom jag inte för protokoll har jag inte riktigt koll på alla
detaljer. Således väntar jag på att den skriftliga redogörelsen
ska bli färdig och publicerad. Det tycks dock föreligga olika
uppgifter om hur den kommer presenteras:
Scenario
1: Anteckningar scannas och offentliggörs tillsammans med avancerat
chiffer som kan laddas ner via en chifferapp skräddarsydd för
föräldraprotokollsutkast. Allt för att gemene förälder ska kunna
läsa hela förloppet utan att missa något av värde.
Scenario
2: Herr protokollförare instagrammar hela klabbet. Det är kan vara
mitt favoritscenario.
Scenario
3: Min kompis Fredrik renskriver anteckningarna enligt gängse
traditionell protokolltradition. Fast nu råkar jag veta att han är
en exceptionellt modern kille varför jag håller det här scenariot
för högst osannolikt.
Summa
kolon: Trevligt att se och träffa föräldrar och höra från
fröknarna (jag vet, genusstofilt) om hur våra barn har det. Nästa
gång tror jag att jag ska claima mina femton minuter av fame och
frivilliganmäla mig som protokollförare. Då kan ni räkna med
fullödigt referat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar