Det här är inget för småsektioner. Vi snackar
Systersektionens domäner här. Som sig bör agerar jag agent i
början av karriären. Vi har en guldkalv i vardande här:
Skräck. Årets spel 2013? |
Allt man behöver är en spelplan med måne, hjärta och
boll. Spräng in tre tomma rutor, några bollkort, tre pengar samt en
tärning och du har dig ett briljant upplägg. En har måne, en har
hjärtan, sen kör man igång. Tärningen har 1,2, eller 3 att bjuda
på. Det är inget spel för kreti och pleti som säkerligen framgår
av komplexiteten ovan. När man hamnar på sin symbol får man ta ett
bollkort. Om man ropar boll samtidigt vill säga. Hamnar den andra på
ens symbol får man ge ett kort till hen. Sen håller man på lite så
fram och tillbaka. Det är inte helt klart vilken vikt bollkorten har
men det tycks vara en smula böjbara regler i det här spelet. Den
kritiske kanske skulle kalla de ostrukturerade. Vi kallar dem
flexibla.
När man har varvat får man en av tre pengar och börjar
om från start. Är man inne i ett sånt stim att det lyckas flyga in
en andra peng får man välja valör på pengarna ifråga varpå man
kan tjacka bollkort av motståndaren. När en spelare har lagt
rabarber på samtliga bollkort är spelet över. Tror jag i alla
fall.
Spelar man mot uppfinnaren av spelet kan det tänkas att
man får höra någon av följande fraser:
- De kanske inte va så bra...(Kanske inte, men det är
faktiskt första gången jag spelar. Give me some slack liksom)
- Då byter vi gubbe. (Fan alltså, jag ledde säkert med fem steg. Men man måste ju ge henne att de flexibla reglerna
sätter extra piff på spelet)
- Då byter vi gubbe igen då. (Det är fadern som talar
nu)
- Men det är inte med nu. (Dynamiskt och flexibelt
räcker inte långt för att beskriva de här reglerna, det kan jag
tala om)
- Kul va? (Ja, dynamiskt, flexibelt men framför allt
kul, som Björn Borg skulle ha sagt)
- Det är inge kul. (Det är inte roligt när man
uppfinner ett spel och det går bättre för fadern för en stund.
Framför allt är det inte kul, som Björn Borg skulle ha sagt)
Ok, då har vi alla en klar bild av det som uppfinnaren
kort och gott kallar för Skräck. Kanske det bästa
spelnamnet någonsin. På frågan om det är läskigt är svaret nej.
Det är inte läskigt, det är kul (Björn Borg hade för övrigt
ingenting med det omdömet att göra). Nu återstår bara för
agenten att sälja in idén till högstbjudande. Det känns som om
det är dags att casha in nu. Alga-style.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar