2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 7 oktober 2012

SKRIVKLÅDA


En lördag med övertrevligt sexårskalas i grannbyn med kepsförsedd grillmaestro (eller min kompis Fredrik som jag brukar kalla honom här) och en skattjakt från framtiden. Dessvärre kunde vi inte ha med den ögoninflammationsförsedde Lilla Sektionen vilket fick dålig inverkan på födelsedagsbarnets lillebror. Samt nämnda Lilla Sektion. Det avlöpte dock utan större incidenter. Lilla Sektionens sjukdomstillstånd fick dessvärre även till följd att förmodat mycket trevlig middag på annan plats fick ställas in.

Söndag är vilodag och då räknas inte vedstapling, garagestädning och biltvätt. Eftersom det är så pass lite att rapportera klämmer Popskolan helt omotiverat in tre aktuella skivtips, trots författarens närmast obefintliga koll på dagens populärkultur. Ostrukturerat, spretigt och osammanhängande kan bli nya ledord här på bloggen. Hur som helst:

Of Monsters And Men - My Head Is An Animal

Isländsk pop med folkinslag. Förbannat trevligt. Björk är det inte, knappast heller alm eller tall. Lyssna och bli hänförd.

Redd Kross - Researching The Blues

Bandet med albumklassikerna Phaseshifter och Show World på sin meritlista har gjort comeback. Utan att tala om det för mig. Så pass bra koll har jag alltså på aktuella skivsläpp. Alla plattor recenseras inte i Sonic om man säger så. Om Of Monsters And Men är pop med folkinslag är det här folk som lirar powerpop av finaste märke.

Dum Dum Girls - Only In Dreams

Det här är inte så dumt som det kanske låter. Jag var nära att sätta en månadslön att de tagit bandnamnet från Talk Talks gamla slagdänga med samma namn. Generalfel visar det sig. De har plockat det från Vaselines album Dum Dum och Iggys låt Dum Dum Boys (för det har jag läst på Spotify). Observera dock att albumet är från 2011 och att jag egentligen bara lyssnat ihjäl mig på en låt, men eftersom det dröjt innan det poppat upp på Spotify har även jag dröjt med att lyssna på det. Men med en låt som Bedroom Eyes kan ju inte plattan vara kass. Det går ju bara inte.

Slut på konstigt blogginlägg.

Inga kommentarer: