2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

onsdag 17 april 2013

BREV TILL KUNGADÖMET - I ALL VÄLMENING

Hej England,

Först och främst vill jag tala om för dig att jag älskar dig. Kanske inte förbehållslöst, men ändå till en grad man skulle kunna kalla en smula ohälsosam. Språk, chips, crisps, bacon, pubar, ale, full English, tidningar en masse, taxichaffisar, artighet, Ipswich, fotboll, London, burgare från husvagn, musik, tv-serier och en rad andra prylar tillhör företräden som gör dig till någon att hålla tätt intill och nära hjärtat. Men. Det finns några egenskaper som jag aldrig någonsin kommer kunna fördra. Vis av viss livserfarenhet är jag medveten om att man inte ska ändra på personliga egenskaper som utmärker en karaktär och gör den unik, men det kanske kan vara bra om du blir medveten om vad som retar upp mig en del.

* Varför finns det grön gubbe vid övergångsställena hos dig? Vem klockade längden på gröngubben, Usain Bolt? Till denna dag har ingen någonsin hunnit över vägen innan mannen i grönt försvunnit från trafikljuset. Det är inte bra. Jag kan inte ge grönt ljus åt sånt här.

* Du envisas med att ha kvar betalningsmedel som inte är värda någonting utan bara tar upp en massa plats i fickan. Vad är dealen med att ha fem kilo småskrot i lomman? Det är inte bra. Inget jag kan slå mynt av.

* Hos dig går folk runt med små barn på stan precis som hemma i stan där jag bor, men med den väsentliga skillnaden att dina barn har koppel. Det är inte bra. Jag kopplar inte det.

* Platser heter konstiga saker som ni uttalar på ett jättekonstigt sätt. Leicester, Gloucester, Reading, Wycombe och Portsmouth för att ta några exempel. Vem är ansvarig för det här egentligen? Det är inte bra. Jag kan göra ett uttalande om uttalet och det är att det inte är uttalat bra det här.

* Är det hela världen om någon missuppfattar köordningen en enda gång? Om kön till bussen sträcker sig 50 meter och nån stackare råkar förvilla sig in i kön från fel håll, kan vi ge personen ifråga en chans att rätta till sitt misstag och inte bli verbalt och blickmässigt slaktad av alla pensionärer i kön? Det är inte bra. Jag kan dock tänka mig att köa för att få bukt med det här ofoget.

* Jo, du den här grejen med att öppna och stänga en dörr till en tågvagn genom att sträcka ut handen genom dörrfönstret och vrida om handtaget. Allvarligt, vad var det för idioter som designade de dörrarna och vagnarna? Vi kan ju knappast lasta en snubbe för det här, det måste ha varit en massiv kollektiv designkollaps utan motstycke i världshistorien. Det är inte bra. Nästa gång bör man överväga att sätta ett dörrvrede även på insidan av dörren. Jag är medveten om att jag inte är designer av tågvagnar, men det är liten grej som jag har plockat upp medelst tågåkande i andra mer eller mindre civiliserade länder. Bara en tanke, gör som du vill.


"Jag vet, vi kör bara med ett handtag! På utsidan!!" 


* Vid upprepade besök har jag uppmärksammat att ni kör bil på fel sida av vägen. Ni måste sluta med det, det är inte bra. Folk kan bli överkörda från fel håll.

* Nu kanske du tror att jag hittar på, men en blandare innebär inte att man tar kallt vatten från ena hållet och varmt från det andra och blandar själv i sina händer. En djupfryst näve tillsammans med en brännskadad dito blir inte bra. Låt kranen själv blanda. Jättebra uppfinning. Finns i flera länder nära dig faktiskt.

* Regulations. Dina medborgare hänvisar till regulations så fort man med hjälp av sunt förnuft försöker åberopa lite vardagsflexibilitet. Bara för att det står i regelboken att det är si och så betyder det inte att personlig initiativförmåga och logiskt tänkande ska behöva stå billbaka till förmån för irriterande petimeteruppförande. Det är inte bra. Regulera inte mera, regulera mindre.

* Vem är det som har lärt folk att säga att platser som är inom gångavstånd ligger “a five minute walk, maximum ten” borta när det egentligen tar en halvtimme och hade underlättats kraftigt med utrustning avsedd för vandring i kuperad terräng? Det är inte bra  Inför genast tidsuppfattning som eget skolämne. Tiden är ur led i ditt land.

* Vem utanför dina gränser vet vad en trekvarts mile är? Du har säkert hört talas om metersystemet om du kollat Discovery Channel någon gång. Skitbra grej. Det sättet ni håller på och mäter saker = inte bra. Tiden är utmätt för ditt system, stega upp några meter istället så löser vi det här snabbt och smidigt. (Du kan få behålla pint istället för liter by the way. Bara på puben dock. Skönt att kunna kompromissa).

Nej du, nu får vi sätta stopp här. Vi får fortsätta en annan gång. Det verkar som om du har en hel del att jobba med här. Det är ju inte du, det är jag. Men ta det som små möjligheter till förbättringar så du inte gräver ner dig till följd av de här små upphakningarna. Herregud, bacon, chips och ale väger upp det mesta. Vi ses snart igen. Du kan väl beta av ett par av punkterna till dess. Tack för hjälpen.

Med vänlig hälsning
Mr Nygards

Inga kommentarer: