2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 26 maj 2013

UTE OCH CYKLAR

Det är säkert olika vad man behöver för incitament för att börja cykla en dryg mil till jobbet och hem igen ett par dagar i veckan eller så. Några politiskt korrekta:

* Miljön slipper belastning av en bil. Inte mycket att invända där.

* Man får motion på köpet. Det är ju bra tänker jag.

* De som har räknat på det här påstår att det är billigare att cykla.

* Frisk luft sägs vara bra för människan. Veva ner rutan i bilen räknas tydligen inte.

Nu kommer jag inte på fler. Några som jag gissar är lite icke-pk:

* Att slippa brottas med Lilla Sektionen och Systersektionen för att få med dem i bilen till dags/skola (fast det är kul samtidigt som det är ganska skitdrygt).

* Här borde den andra av icke-pk kommit, men det finns inga spår i min hjärna efter någon andra punkt över huvud taget.

Vi kör några motargument istället:

* Det tar minst dubbelt så lång tid som att åka bil.

* På vintern finns överhängande risk för frost- och halkskador (glatt är inte alltid glatt om man säger så).

* I jämförelse med att åka bil är det tämligen asdrygt.

* Jag läste nånstans att en cykel inte alls är lika krocksäker som en bil. Borde ju vara avhängigt av vad man krockar med?

* Man måste ha hjälm. Eller måste och måste, men om vi tar en titt på föregående punkt är det hyggligt enkelt att dra slutsatsen att det åtminstone är lämpligt.

Om vi väger samtliga ovanstående för och emot så tycks det vara som så att det finns goda grunder att fortsätta åka bil till jobbet. Därför har jag idag köpt en ny cykel.

Vi kör en uppföljning på det här om en månad. En så kallad utvärdering. Wish me luck.

Inga kommentarer: