2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

fredag 31 maj 2013

DET ÄR INTE BARA ATT TRAVA IN

Att åka rulldon bakom häst medan folk gissar vilken som vinner. Det är fredagsunderhållning det. Och ett makalöst misch-masch av kreti och pleti som bevistar densamma. De flesta är faktiskt nyktra. Åtminstone när de kommer dit. När alla åker hem är de flesta panka.

Min far spenderade så mycket tid på travbanan under 70- och 80-talet att folk fortfarande känner igen honom. Lite oklart om det är ett bra eller dåligt omen. Vi är där med några av mina kollegor från jobbet och kör en Fest med Häst. Hade hoppats på att få dansa disco med Super Lights avkommor, men det visar sig att det är väldigt lite dans med häst. Mycket mer svettas i en soldränkt restaurang medan en kycklingfilé förpassas ner i matsmältningssystemet, förlora pengar och kolla på överförfriskade män i övre medelåldern försöka hålla sig upprätta. Roligt det också. Nästan hästdisconivå faktiskt.

På ovan nämnda 70- och 80-tal hängde jag och min kompis Jocke ofta med våra fäder på trav. Inte för att spela eller titta på hästar utan för att plocka bortslängda spelkvitton (eller bongar som man säger på travspråk, men det törs man inte skriva för då kommer väl DEA och knackar på dörren), spela på chokladhjulet och äta varmkorv. Herregud, vi var inte ens tonåringar. Sedan dess har travvärlden chanserat. Bongarna (spelkvittona) har ingen färgkod längst upp längre och chokladhjulet är bortrationaliserat. Vart är världen på väg? Inte heller har de börjat servera Gustafskorv trots att Gustafs ligger otroligt nära rent geografiskt. Obegripligt om man frågar mig. Ingen lasagne i sikte heller.

För den orutinerade följer så avslutningsvis några användbara tips och fraser för att smälta in som erfaren travräv:

1. Rulla ihop programmet och ha antingen i handen (om du står och kollar värmningen) eller i bakfickan (om du går på toa).

2. Smäda gärna kuskarna med okvädningsord av varierande kränkningsgrad, exempelvis "Kuskar är fan ta mig dumma i huvudet" eller "Den där jäveln kan ju för helvete inte köra häst".

3. "Fan, jag skulle ju spela på den (vinnaren, reds anm), så ändrade jag mig när jag kom till luckan!". Klassiker. Kan ha varit min far som uppfann den.

4. "Han hoppade ju på Valla senast, men såg jävligt fin ut". Kolla att hästen ifråga har tävlat på Solvalla de senaste tre månaderna, annars riskerar du att bli idiotförklarad. Alternativt svep med armen så det inte riktigt framgår vilken av hästarna du syftar på.

5. Lägg alltid dina spel två sekunder innan starten går. Ingen går och lägger två flak på en kuse innan värmningen såvida inte loppet ifråga är uppgjort av lokala sophanterare.

6. Att snusa och bära fet mustasch är aldrig fel på en travbana. Aldrig.

Nu är det läge att stoppa ner några hundralappar i plånboken och åka till en ovalbana nära dig för att hänga med proffsen. Glöm inte att plugga in fraserna ovan och rulla ihop programmet.

Inga kommentarer: