2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

tisdag 5 juni 2012

EN DAGGMASKFARM ÄR JU OCKSÅ ETT INTRESSE

Vi har grannar som har hästar i vår hage samt hund och ett par katter. I hagen som ligger på andra sidan av vår tomt spatserar det får och söta lamm. Det bor en liten man i huset där jag bor och han tycker det är roligare med daggmaskar än grannens Zoo i miniatyr. Han tycker också att det är passande att kalla grannen för "Du, öh, du....granne". Sen går han till sin nyfunna daggmaskfarm och sätter sig där på huk. Han sitter så länge att om jag hade gjort motsvarande manöver hade de fått bända upp mina leder med kraftig apparatur av östtyskt snitt.

Nu är det inte bara hans förmåga att sitta på huk som är frapperande. Det är att han finner handlingen så fascinerande. Nämnda handling består i att beskåda en mask röra sig i ultrarapid - typ maska om man ska försöka vara lite rolig på maskens bekostnad - över en mindre jordbelagd yta. Jag tror han hade uppskattat att vara liten på 70-talet och titta på barn-tv-produktioner så långsamma att man hann gå ut i köket och sammanställa en mindre gourmetmiddag och återvända till tv:n utan att ha missat ett jota.

- Titta pappa.
- En mask.
- Nej, två daggmaskar!
- Ja, det har du rätt i.
- Kolla!
- Ja, kolla den rör sig.
- Jaaaaaaaaaaa!
- Ska vi rensa ogräs? (det var faktiskt hans favorithobby förra veckan)
- Nej, jag ska titta på mina maskar. (den här nya hobbyn är en bullet på hobbytopplistan)

Medan jag återgår till förra veckans topphobby konstaterar jag att det är upplyftande att han finner ojämförbar spänning i att sköta sin daggmaskfarm med sådan ackuratess. Imorgon ska vi installera kylskåp, fjärrvärme och en 50-tums plasmaskärm. Det är ju ändå öppningsmatch i fotbolls-EM till helgen.

Inga kommentarer: