2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 24 juni 2012

FESTIVAL-ÅKE OCH EN VECKAS FRED & KÄRLEK


Hej alla barn, nu blir det konsumentinformation. Alla stora akter till trots så vet både du och jag att lite bildning inför stundande P&L aldrig sitter i vägen. Således gör vi varandra en tjänst och först ser du till att lyssna in dig på de här artisterna:

* M. Ward, onsdag. Hyperbegåvad indiesnubbe. Synd att han inte har med sig undersköna Zooey Deschanel som han bildar She & Him med. Men bör bli knäckande bra ändå.
* Caligola, onsdag. De ville dansa med nån och plockade bröderna Salazar från Latin Kings. Det svänger katten!
* Israel Nash Gripka, fredag och lördag. Lyssna in dig på hans senaste album Barn Doors and Concrete Floors så vet du att du vill se honom på fredag. Gå och se honom på fredag så vet du att du vill se honom på lördag också.
* The Shins, lördag. Pop galore. Om du inte gillar Phantom Limb, Australia eller Simple Song så får du sikta in dig på nåt annat. Gillar du de snärtiga bitarna vet du vad du gör mellan sex och halv åtta på lördag.
* John Hiatt, lördag. Gammal countryrockräv som dessvärre spelar samtidigt som The Shins, men om du tröttnat efter en halvtimme på popnördarna kan du byta till altmeister Hiatt.

Nu behöver ju också jag lyssna in mig på några akter och jag rekommenderar starkt att jag tar mig tid att förkovra mig i följande artisters alster för en bättre upplevelse:

* Kurt Vile & The Violators, onsdag. Kvart i fem på onsdag förväntar jag mig stordåd från den här långhåriga snubben. Jag tippar på att jag lämnar spelningen med en mysig känsla och kanske en aning längre hår.
* Daniel Norgren, torsdag. I presentationen står det att den här liraren kompar sig själv med elgitarr, baskagge, virveltrumma, blåshorn och sång. Hur man kompar sig själv med sång ska vi kanske lämna därhän men i övrigt ser det ju väldigt spännande ut på papperet. Han kör 45 minuter. Tur för honom, annars hade han nog fått köra med avbytare.
* My Morning Jacket, torsdag. Har liksom aldrig gett dem chansen riktigt. Mest för att jag inte begripit storheten. Bara de spelar First Light så blir jag glad. I övrigt tar jag på mig kvällsjackan för det lär bli lite svalt vid pass kvart i ett på natten.
* Benjamin Francis Leftwich, fredag. Både Elliot Smith och Ryan Adams nämns i samma andetag som den här 22-årige killen. Missar man att kolla upp honom får man ju liksom skylla sig själv. Jag är lite orolig att jag inte ska komma ihåg vad han heter. Kunde inte nån ha visat honom avdelningen för artistnamn i musikerbutiken?
* Basia Bulat, lördag. Bara den grejen att man är kanadensisk singer/songwriter borgar för hög kvalitet. Taskigt schemalagd dock då hon uppträder samtidigt som både The Shins och John Hiatt.

Bra. Då finns det lite fasta ramar att jobba efter. Popskolan har för övrigt rutat in 31 andra prylar i den officiella appen att se under veckan som kommer. Det blir en svettig festival.

Inga kommentarer: