2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

måndag 16 mars 2015

BLOGG #16 - PRE-SEASON 2

Vi fortsätter där vi slutade igår. Typ.

20/7 Helsingör - Ipswich Town 1-3, Helsingör Stadion (849)

På söndagen är vi på det ganska snart igen. Jag packar en kylväska i form av en plastkasse, vi ska ju ändå till Danmark och det känns överflödigt att ta med sig gurkan in i växthuset för att använda en inte alltför uttjatad trädgårdsmetafor. Ann-Sofie kör mig till Lunds station för upphämtning av Mercan vid halvtiosnåret. Snabb förflyttning till Helsingborg (Hallström kör denna sträcka), svalkning av strupe innan bordning av fartyg och över till Helsingör. Ankomst strax efter elva, matchstart 18.30. Sju och en halv timme bör räcka för att företa sig det vi ska. Vi äter lunch, köper några öl och lokaliserar arenan. Ca fem timmar kvar till match. Vi går och badar. Förutseende som jag är har jag badbrallor och en handduk i väskan. Precis som fallet är med att bära solglasögon tycker Hallström det är mesigt att ha sån lyx och gör som Jonas och badar i kalsingarna. Nyfiken/irriterande person ställer tjugo frågor när vi sitter och torkar och svalkar oss med ytterligare en bärs. Han ska göra sig påmind igen. Iförda kalsonger mm beger vi oss till arenan ca två timmar innan avspark och sätter oss utanför ingången och bedriver nasande på hög nivå. Vi ser ut som ett gäng hemlösa som försöker få ihop till det dagliga brödet där vi sitter med flaggan utbredd och pinsen utslängda för försäljning. Här gör han sig påmind igen. Han smyger ner bredvid mig och säger att jag får inte bli förbannad men han måste fråga mig en sak. Aj då, killen är sugen på mig, är det första som dyker upp i pallet. I wish säger jag med facit i hand. - Du som är från Falun, säger han med en blandning av dalmål och skorrande r, känner du Mattias Flink? What?! -Jo, jag är lite intresserad av sånt här förstår du. Du får inte tycka att jag är konstig. Konstig?! -Jag bor ju här nere nu och ganska nära Klippan och Bjuv och där har det ju hänt likande saker. Hej, hej, hej, vad är det frågan om? Från att ha fruktat att jag ska bli utbjuden visar det sig att en psykopatisk potentiell massmördare sitter bredvid mig. Efter en stund ger han sig tack och lov iväg och jag kan andas ut. Jösses, här åker man över sundet för lite danskt gemyt så träffar man på ett svenskt psycho med massmord som största intresse.

Matchen avlöper återigen med en 3-1 vinst och efter matchen får vi återigen nöjet att frottera oss med spelarna för ytterligare foton och autografskrivande. Hallström får en bild med favoriten Naylor och vi ser återigen ut som skolpojkar (det uttryck Ann-Sofie använder för att beskriva för utomstående hur vi såg ut i Mjällby efter matchen). Till matchen har en större mängd engelska supportrar anslutit och uppskattningsvis 300 supportrar har gjort sig omaket att ta sig till Danmark för träningsmatch. Det måste understrykas att intresset är ganska stort när ett antal hundra ansluter (som jämförelse kan nämnas touren 99 i Sverige då jag och Hallström såg ett tiotal från England och ungefär lika många svenskar).

Vi beger oss tillbaka över sundet och trojkan med den elegante chauffören styr kosan mot Västerås igen medan jag tar tåget tillbaka till Malmö. På perrongen står en engelsman boendes i Sverige som bjuder mig på resan på ett av sina rabattkort och vi får en pratstund på tågresan och det visar sig att han är en trevlig prick som växt upp i Colchester och som nu är lärare i engelska på högskolan i Malmö. Tackar för skjutsen och säger att vi syns i Trelleborg på tisdag.

Min kompis och hans favoritspelare

Helsingör "Stadion"


Inga kommentarer: