2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

tisdag 17 mars 2015

BLOGG #17 - PRE-SEASON 3

Still ill, you know the drill.

22/7 Trelleborgskombination - Ipswich Town 0-5, Vångavallen (1 510)


Tisdagen är en länge emotsedd dag (definitivt inte för att Hallström, Jonas och Gunnar åkt hem utan för det faktum att tillskott i supporterskaran väntar från England) och jag åker ut till Sturup för att hämta King Dave med fru samt kedjerökare Glynn och vattendrickare Steve. Som om Ann-Sofies etta inte vore nog överbefolkad av Tollsten med arbetskompis och lillebror Putte så tar jag med mig gänget in för lite frukost. Mindre bra är att jag blir så till mig av att träffa dem igen att jag temporärt glömmer av att meddela att vi kommer in för frukost. Tio minuter utanför Malmö får jag tummen ur och agerar actionkille och meddelar i luren "Vi kommer in!". Linda tycker det låter väldigt roligt och likt "We´re coming in!". Vi gör så och jag får ett berättigat ont öga när vi väller in genom dörren. Frukosten blir en succé och vi kan glada i hågen fortsätta resan mot Trelleborg. Där vidtar volleyball, öldrickande (inte för mig, jag kör men de andra får sin beskärda del av kylväskan) och solbadande innan solen behagar försvinna för första gången på flera veckor. Vad passar då bättre än att ta med våra engelska vänner på svennelunch? Vi hittar omgående ett hak som serverar köttbullar, panerad rödspätta och pytt i panna. Förvånade miner sprids när lingonsylten passerat laget runt, det går inte riktigt ihop för anglosaxarna att sylten inte är söt. De tycker att det är fantastiskt med svensk lunchmat och finner det särskilt delikat att blanda lingonsylt och rödbetor med varandra. Där är en kombination man inte tänkt på innan, kontakta Werner Vöglei omedelbart! Deras vana trogen ska de stå för kalaset och som bekant är det lättare att åka till månen än att sticka till engelsmännen en hundring för käket.

Nåja, vi beger oss av mot Vångavallen och match mot Trelleborgskombinationen och en anslutande Tollsten, vilket betyder ett gäng på sju personer. Inträdet blir betalt av kassör Glynn och det är som bekant ingen idé att börja argumentera. Bästa matchen på touren och det blir 5-0 innan slutsignalen ljuder.

Ni kan kombinera hur ni vill

Vi har blivit tillsagda att dröja kvar nedanför läktaren efter matchen så kommer spelare och ledare att mingla runt. School boy time igen! Mycket riktigt droppar de in efter en och tar del av svensk grillkonst (på onsdagen står att läsa i Trelleborgs Allehanda att spelarna köpte korv och umgicks med fansen. Hm, tillåt mig tvivla på att de betalade för korven...). Likadana grillspett och korvar som på lördagen. Nya foton och några meningar bytta med legenden Tony Mowbray. Stöter även ihop med tågfararen och erbjuder skjuts tillbaka till Malmö som tacksamt mottages varpå vi bestämmer träff på puben. Nöjd som ett barn på julafton tillsammans med gänget beger vi oss ner till stan (Glynn och Steve har redan tröttnat på idoldyrkan och traskat i förväg för att släcka törsten) till puben Tre Lyktor. Vi avviker efter en stund för middag innan vi återigen återvänder till puben. På restaurangen upptäcker vi att några av spelarna minsann avnjuter pizza och några segerbägare. Tollsten och jag gör en undanmanöver strax innan vi ska gå och lyckas betala notan. Gänget är utom sig av tacksamhet och vi känner tacksamhet över att äntligen ha lyckats betala något. Tillbaka på puben och till min förtjusning återfinns ett antal av spelarna och ledarna där tillsammans med oss supportrar. En avslutning värd namnet minst sagt. Nykter och blyg som jag är ligger jag lite lågt men som tur är har jag numera en kvinna vid min sida och även om det kanske inte är i situationer som denna som jag trodde jag skulle prisa hennes närvaro så är det just så fallet är i just detta fallet. Ann-Sofie börjar småprata med Naylor och jag glider in lite fint på ett hörn och är snart involverad i diskussionen. I olikhet med oss manliga fans har dock Ann-Sofie en liten annan approach än "Öh, jag såg dig i matchen mot Nottingham i november 97 och du var så jääävla bra" och frågar istället om de hinner se mycket av ställena de åker till osv. Naylor tyckte i och för sig att det var trevligt att vara i Norge häromdan men så mycket hann de inte se där heller. Vi rättar honom lite fint och talar om att han var i Danmark. Dave som är skyggare i sin kontakt med just spelarna glider lite försynt fram och önskar nog i efterhand att han inte gjort det just då, alternativt spånat fram en bättre öppningsfras. Öppningsfrasen som följer: "Jag tyckte du klev upp lite mer i banan idag än vad du brukar göra". Repliken från Naylor: "Jag satt på bänken hela matchen idag". Dave konstaterar: "Oh, that's embarrassing". Naylor tackar för pratstunden, tar oss i hand och ansluter till övriga spelare (bl a Alun Armstrong med en tatuering på armen med sina barns namn inflätade i fruns namn). Innan vi gör sorti pratar jag med dundermålisen från i lördags som är så lyrisk över den svenska gästfriheten att han nästan börjar gråta. Han ber oss hänga med till en kille som kan servera öl after hours om man så uttrycker det men vi är mer än nöjda och beger oss hem mot Malmö igen.

Michael Jackson? Nej, Darren Bent i sin finaste t-shirt.

En fantastisk tour är till ända och i bilen hem mot Malmö snackar vi med vår engelske passagerare från Colchester som även han är lyrisk efter kvällens möte med spelare och fans och inte blir han mindre lyrisk när jag kör igång Jayhawks i bilstereon. Vilken kille, om jag blir intresserad av killar i mitt nästa liv ska jag leta reda på hans telefonnummer.


På onsdagen far kvartetten hem igen efter att ha bjudit på middag efter en tung dag för Steve som råkat ut för solsting. Killen som ofta dricker vatten på puben har druckit för lite av just den varan under dagens gång, snacka om ironiskt.

Inga kommentarer: