2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

torsdag 24 januari 2013

ÄLSKADE SKIVOR - DAG 24

34. 17 MAXISINGLAR - A-HA

Vem samlar på maxisinglar signerade det största norska popundret av alla tider? Befogad fråga får man nog lov att säga. Svaret är förstås enkelt. Jag samlade på alla maxisinglar med A-ha som jag kunde komma över.

Det finns bara en människa som någonsin imponerats över min samling av vinlytolvor med Morten Harket & Co och han var naturligtvis från Norge. På besök i det stora landet i väster fick jag träffa storasyrrans kompis som inte bara var en väldigt trevlig prick och tog med mig ut på utelivsäventyr i Missourinatten utan även vurmade för bandet ifråga. Han frågade om jag kunde spela in alla låtarna på ett C-90 och skicka över till syrran. Om jag kunde? Herregud, jag hade kunnat spela in ett förbannat C-12000 om han så hade velat.


Norsk pop på maxad vinyl


De bästa platserna att hitta de här tolvtummarna var att hänga på skivmässor i Folkets Hus i Falun och dito hus i Borlänge. Märkligt nog fanns det nästan alltid en ny att lägga till samlingen när de där backarna med vinyl hamnade framför en. Oftast visste man vilka av handlarna som hade en fäbless för just det man letade efter. Jag drömde ofta om att jag hittade plattor som länge gäckat mig i backarna. Ja, det gick till och med så långt att jag flera gånger i drömmarna hittade utgåvor som bara existerade i fantasin. Det kanske var tur att CDn och så småningom Spotify mm kom och ersatte samlarmanin. Annars hade jag väl hamnat i nån konstig dokusåpa med Peter Jidhe på besök för att dokumentera ens av vinlyplattor överfulla lägenhet.

Några av de senare släppen är inte lika roliga som 80-talsvinylerna som alltid innehöll snitsiga mixar. På 90-talet hade Waaktaar kammat sig så mycket att det inte gick att göra mixar på de mer stillsamma och traditionella låtarna. De tidiga som Take On Me, The Sun Always Shines on TV, Hunting High and Low, Scoundrel Days och Train of Thought är inte bara fantastiska poplåtar. Remixarna på respektive vinyl kan vara något av det finaste i extended version-väg från det gyllene yuppiedecenniet. Ta med en vinylspelare till Stråtenbo så tar vi en helkväll med tolvor attesterade Harket/Waaktaar/Furuholmen. Det kan bli hur bra som helst. Annars kan ni ju fråga syrrans norska kompis. Han styrker min berättelse vilken dag i veckan som helst.

Inga kommentarer: