2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

lördag 2 februari 2013

ÄLSKADE SKIVOR - DAG 33

27. SUMMERTEETH - WILCO

Låten som från första början hookade upp mig med Wilco var den smittande Outtasite som dessutom har en förnämlig video. Bara en sån bisak.

Jag förknippar det här albumet med Borlänge. Det är konstigt. Summerteeth har ingenting med Borlänge att göra. Däremot en del med Falun att göra. För mig alltså. Den rullade väldigt mycket i min dator på jobbet den sommaren 1999 på kontoret. Förvisso kikade Borlänge-Riko in emellanåt för att snacka några minuter musik mellan bokföringsordrarna och granskningsanteckningarna. Stackars Lotta i den angränsande rummet klämde fram ett antal månader efteråt att det var så hög diskant att det var väldigt störande. Synd att det tog så lång tid innan jag fick reda på det. Men bortsett från det här då, varför förknippar jag albumet med Borlänge? Kan det vara Riko? Nej, jag tror det stavas Ingemar. Skivgurun från Borlänge.


Vad tycker Ingemar om den här tro?


Något minne av var skivan inhandlades finns inte och särskilt troligt att den införskaffades på Folk & Rock i grannstaden är det inte. Däremot minns jag en Wilco-diskussion med en av hans yngre back-ups som pratade sig varm för deras debut 3 A.M. Där nånstans finns nog roten till Borlänge-kopplingen. Och den där skivaffären alltså. Men framför allt Ingemar, denna institution. När som man kommer in i den där butiken så står han där och plockar fram nåt som man aldrig hört eller drar nån story om nåt men heller aldrig hört. Dylika människor borde adlas tamejfan. Han har drivit den där affären i närmare 200 år nu och förmodligen gått back varenda år. Ändå bara fortsätter han som om ingenting har hänt. En sann hjälte, varken mer eller mindre. Jag tror han gillar Wilco också, konstigt vore annars. Får jag gissa skulle jag tro att han skulle dra en lans för den mässande A Shot in the Arm eller poppärlan Nothingsevergonnastandinmyway. Can't Stand It är nog aningens för stompig, men She's a Jar som typisk Jeff Tweedy-standard borde falla honom i smaken. Alla fyra ligger bra till på min Wilco-topp, det är ett som är säkert. Och ligger man bra till på den toppen får man banne mig sträcka på sig. Bra jävla ordentligt.

Inga kommentarer: