2015: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2015. En text, en låt, en spellista.....
2014: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2014. En text, en låt, en spellista.....
2013: .....Spotifylista Popskolan by Nigge 2013. En text, en låt, en spellista.....
2012: .....Spotifylista Popskolan by Nigge. En text, en låt, en spellista.....

söndag 3 februari 2013

ÄLSKADE SKIVOR - DAG 34

26. LONG GONE BEFORE DAYLIGHT - THE CARDIGANS

De hade släppt plattan några månader innan och när jag och Fru Nygårds (som var Fröken Thornqvist på den tiden) väntade på att de skulle kliva på scen i Gävle mitt i vintern så var vi storligen besvikna på den glesa uppslutningen publikmässigt. Efter att ha fått se ett energifyllt förband på väg upp vid namn Hank (dessvärre kom de inte riktigt hela vägen upp) äntrade så Nina, Peter & co scenen. Max 300 personer i publiken, men det stoppade inte bandet från att leverera en högklassig spelning med And Then You Kissed Me som största stund.


Går inte hem i Gävle


Det finns inget definitivt soundtrack till den sommaren när jag träffade Fru Nygårds och den här skivan kom ut över ett år senare. Den snurrade varm och för mig är det deras finaste studioalbum. Sammankopplingen med den där konstiga spelningen för ett världsband inför en publik i deras eget land där endast ett fåtal hundra behagade dyka upp bidrar i högsta grad till att den fått fotfäste på min egen favoritlista över fullängdare. Den übercoola Nina Persson och låtskrivargeniet Peter Svensson yxade tillsammans med sina bandkompisar fram en finfin platta med efterföljande sylvasst liveframträdande och jag och Fru Nygårds hade lajkat utav bara fan om det bara funnits några sociala medier att göra dylikt i vid den tiden.

Inga kommentarer: